Oktatásmarketing
Manapság a
marketing szerepe az oktatásban egyre inkább megkérdőjelezhetetlenné válik. Az
elmúlt évtizedekben a nemzetközi szakirodalmak sora folyamatosan bővül és úgy
tűnik a témakört a magyar szakmabeliek, szakemberek és a pedagógusok is
felfedezték maguknak. Ennek köszönhetően magyar nyelven is szép számmal
olvashatunk már oktatásmarketinggel kapcsolatosan szakanyagokat. Ahhoz, hogy egy iskola csábító legyen, ahhoz minőségi tanárokra és oktatás/nevelésre van szüksége. Ezt a folyamatot tudnia kell biztosítania.
„Az
oktatásmenedzsment az oktatásügyi szervezetek működésével foglalkozó tudomány
és annak gyakorlata. Nincs egyetlen, általánosan elfogadott definíciója,
minthogy kifejlődése erősen kötődik több olyan, szilárdan megalapozott
diszciplínához, mint a szociológia, a politikatudomány és a közgazdaságtan.” (Bush, 1998) Vagyis az
oktatásmenedzsment, mint fogalom igencsak tágan értelmezhető.
Pecsenye Éva már 1998-ban leírta, hogy
az iskolák egyértelműen azért küzdenek, hogy minél több gyereket csábítsanak
magukhoz. De már ekkor megfogalmazódott, hogy az
iskoláknak az úgymond „extra szolgáltatás” nyújtása szükséges ahhoz, hogy minél
többeket csalogasson. Ebből arra tudok következtetni, hogy a minőség ma már nem
minden. Úgy értve a minőség alap felszereltségnek tekinthető a marketing
szempontjából, ahol ez hiányzik az az iskola komoly beavatkozást igényel.
A kommunikációs
eszközök nyújtják a marketing alapját és ez már az iskola előtt megkezdődik.
Egyszerű példával élve: a csalit már a leendő középiskolásoknak bedobják. Az ilyen eszközök: a
szórólapok, plakátok, nyílt napok, előkészítők mind-mind a „csali szerepét”
töltik be. Kérdés persze „ráharap-e” a gyerek és főleg a szülő, mert egészen a
2000-es évekig nagyrészt a szülő választott iskolát. Ezért a Public Relations
(PR) határozza meg ezt a fajta beiskolázási folyamatot. Tehát a szolgáltatás
iránt fel kell kelteni az érdeklődést és nagyon lényeges, hogy ezt a szintet
meg is tartsa.
Szabóné és Szontagh (2001) is kiemelik ezen eszközök jelentőségét, marketing szempontból fontos szerepét. A marketing már a felvételi előkészítőkön elkezdődik, ahol a leendő tanulók betekintést nyerhetnek az iskolájukba, megismerhetik tanáraikat és későbbi osztálytársaikat.
Egy iskola számára a különböző plusz szolgáltatások biztosítása is a marketing részévé vált. Az órák utáni szakkörök, sportlehetőségekre gondolok itt.
Ma a marketing egyik legújabb eleme a Facebook, de a közösségi média más elemei is idesorolhatók. Amely megkönnyíti egyrészt a célközönség gyors elérését, másrészt pedig az információk változatos formában történő megjelenítését. A Facebook marketing ereje egy iskola számára óriási lehetőség, hiba lenne kihasználatlanul hagynia.
Összességében az oktatásmarketing már hazánkban is fejlődésnek indult. Sok iskola igyekszik a jó nevére alapozva egy marketingstratégiát felépíteni, tulajdonképpen azt is mondhatnám egyfajta tudatos brandépítést kezdtek és már zajlik 1-2 évtizede. Csak a jövő az, amely megmondhatja, hogy a jelenlegi folyamatok milyen eredményeket hoztak magukkal.
Forrás:
- Bush, Tony (1998): A menedzsment fontossága az oktatásban, In Balázs Éva (szerk): Oktatásmenedzsment: Fordítások a nemzetközi szakirodalomból, Okker Kiadó, Budapest, 9-27.
- Pavluska Valéria (1996): Marketing szükségszerűségek és lehetőségek az oktatásügyben, In Kapcsolat, 4. 8. sz, 12-13.
- Pecsenye Éva (1998): Marketing management a pedagógiában, In Új Pedagógiai Szemle, 48. 11. sz, 42-51.
- Pecsenye Éva (1999): Hogyan érhető el az oktatás színvonalának javítása?, In Új Pedagógiai Szemle, 49., 10., 85-94.
- Szabóné Szél Julianna, Szontagh Pál (2001): Iskolamarketing a gyakorlatban- Mit tehetünk az iskolalétszám megtartásáért, növeléséért?, In: Iskolakultúra, 2001, 6-7. sz, 21-31. o.
- A rangsorhoz: HVG Kiadó ZRT (2015): Középiskola 100 legjobb gimnázium és szakközépiskola 2015
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése